Matmässan i Härnösand lockade branschen för andra året i rad

Den 15 september fylldes Parkaden i Härnösand av lokala producenter, hotell, restauranger och skolungdomar. För andra året i rad arrangerades Matmässan – en mötesplats för hela livsmedelsbranschen i Västernorrlands län.

tre personer står i en halvmåne och pratar framför en monter.
Foto: Ludvig Sjöstedt, Västernorrlands regionala livsmedelsstrategi.

Förra årets mässa gav flera nya samarbeten och affärer. I år blev det ännu fler möten, smaker och idéer.

– Matmässan är en unik chans för branschen att mötas. Här kan man både hitta nya kunder och samarbeten, samtidigt som man får inspiration från andra aktörer i regionen, säger Emelie Tillander, projektledare för matmässan.

Elever lagade lunch på lokala råvaror

Lunchen tillagades av elever vid Restaurang- och livsmedelsprogrammet i Härnösand, som fick arbeta med råvaror från lokala producenter.

– Det har varit kul att få arbeta med närproducerade råvaror, att hitta på recept som kan passa till maten, säger en av eleverna.

En annan elev lyfter fram lärandet:
– Det är intressant att få lära sig nya tekniker. När flera kockar samarbetar kan man få tips och tricks av varandra.

Producenterna: Avgörande att mötas

För producenterna betyder mässan mycket.
– Det är avgörande för att det ska bli några affärer, vi är beroende av att få träffa våra kunder, säger Anna-Karin Gidlund från Gide Get HB.

Även Eva Magnusson från Skogens Sköna Gröna lyfter fram nyttan:
– Jag har knutit flera kontakter. Den här matmässan gynnar både oss producenter och restaurangnäringen, jag hoppas att ännu fler får upp ögonen för den.

Besöksnäringen ser möjligheter

Även hotell- och restaurangbranschen ser nyttan av mässan.
– Det är jätteviktigt, vi får möjlighet att hitta nya lokala produkter och samtidigt träffa kollegor i branschen. Folk vill komma till Västernorrland för att vi är duktiga på besöksnäring och mat, säger Tobias Wikström, vice vd för Hernö Gin Hotell.

Inspiration och provsmak

I år inleddes mässan direkt med montervisningar, något som uppskattades av både arrangörer och besökare.

– Det blev aktivitet i montrarna från start, med provsmak och samtal. Dessutom deltog ännu fler producenter i år med fina montrar som verkligen bjöd in till att prova, berättar Emelie Tillander.

Dagen innehöll också inspirationsföredrag. Bland annat berättade Anna-Karin Johansson, Biodlare & Honungskonnässör från BeeHappy om skillnaderna mellan sorthonung och smaksatt honung. Kajsa Åberg från Region Västerbotten delade erfarenheter från projekt för att främja lokalproducerat.

Del av regional strategi

Matmässan är en del av Västernorrlands regionala livsmedelsstrategi, som syftar till att stärka konkurrenskraften och öka den lokala produktionen. Bakom arrangemanget står Destination Sundsvall, Höga Kusten Turism, Hushållningssällskapet Västernorrland, LRF Nord, Länsstyrelsen Västernorrland och Restaurang- och livsmedelsprogrammet vid Härnösands gymnasium.

– Förra året var en succé och i år har det blivit ännu bättre. Det här är något vi alla ser nyttan i och samtalen om en fortsättning har redan börjat, säger Emelie Tillander.